RIO: jest dobrze, ale...

 

Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej zostaliśmy poinformowani o kontroli, którą w naszym mieście przeprowadziła Regionalna Izba Obrachunkowa. Jej wyniki miały pokazać wielką dbałość łęczyńskiego samorządu o mienie komunalne oraz finanse gminy. Rzeczywiście, czytając protokół nie można mieć co do tego większych wątpliwości, oprócz kwestii przetargu na budowę kanalizacji w Podzamczu i Starej Wsi.

 

Niepokoić mogą tylko te fragmenty wystąpienia pokontrolnego skierowanego do Burmistrza Łęcznej, w których kontrolerzy wskazują na nieprzestrzeganie umownych zasad rozliczania za wykonane roboty w trakcie budowy kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-ciśnieniowej wsi Podzamcze i Stara Wieś. Wygląda na to, że miasto płaciło za roboty wedle przedstawionych przez wykonawcę faktur opartych na podstawie kosztorysu, zamiast wpierw zweryfikować faktycznie wykonane prace i tylko za takie przelać wynagrodzenie na konto wykonawcy.

 

RIO zaleciła także łęczyńskim urzędnikom „rozważenie przeprowadzania dokładnej weryfikacji dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót oraz przedmiarów robót dotyczących realizowanych inwestycji, z punktu widzenia stosowanych rozwiązań technologicznych”. Dlaczego? „Ustalenia kontroli wskazują, że w przypadku inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-ciśnieniowej wsi Podzamcze i Stara Wieś, w dokumentacji projektowej oraz w przedmiarach robót – stanowiących podstawę sporządzania kosztorysów inwestorskich i kosztorysów ofertowych wykonawców, przyjęto przestarzały, pracochłonny i kosztowny – obecnie sporadycznie stosowany – system umocnienia pionowych ścian wykopów z użyciem bali drewnianych, zamiast – obecnie stosowanego powszechnie – umocnienia ścian wykopów za pomocą systemowych zabezpieczeń przestawnych, których użycie znacząco przyśpiesza wykonywanie robót, a ich kosztorysowa wycena użycia jest kilkakrotnie tańsza od systemu umocnienia wskazanego w dokumentacji projektowej – czytamy.

 

I dalej: „Zobowiązywanie wykonawców do wyceny rozwiązań nieekonomicznych powoduje zawyżanie cen ofertowych, bowiem wykonawcy wyceniają rozwiązania narzucone przez zamawiającego, w praktyce stosując jednak rozwiązania dużo tańsze. Należy też zaznaczyć, że zamawiający ma prawo wymagać od wykonawców dysponowania np. zabezpieczeniami systemowymi przestawnymi – na potwierdzenie dysponowania potencjałem technicznym – co może gwarantować efektywne i oszczędne wykonanie tego rodzaju robót”.

 

Oczywiście z każdej kontroli należy wyciągnąć wnioski, tak aby błędy się nie powtórzyły. Jestem przekonany, że nie inaczej jest w tym przypadku.

 

Poniżej znajdziecie Państwo fragment z sesji oraz wystąpienia pokontrolne RIO do Burmistrza oraz Dyrektora Zespołu Szkół nr 1 i Kierownika Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli.

 

24 października 2011 r.

 

Wyciąg z protokołu XII Sesji Rady Miejskiej z dnia 30 sierpnia 2011 r.

 

Krystyna Borkowska – Przewodniczący Rady Miejskiej - (...) Chciałabym również przekazać Państwu informację, iż od 13 kwietnia br. do 12 lipca br. w Urzędzie Miejskim była przeprowadzona kompleksowa kontrola gospodarki finansowej gminy, która dotyczyła okresu od 2007 roku do dnia kontroli. Kontrolę przeprowadzali inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej. Kontrolą objęto niemal wszystko, co dzieje się w Urzędzie Miejskim. Była to tematyka dotycząca księgowości i sprawozdawczości budżetowej, gospodarki pieniężnej i rozrachunku, wykonania budżetu, dochodów z majątku gminy, wydatków bieżących (wszystkie wydatki), były to również wydatki majątkowe, w tym wybrane przez pana inspektora, który to kontrolował – zamówienia publiczne dotyczące tego okresu. Były również kontrolowane rozliczenia finansowe jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostkami organizacyjnymi. Zakres kontroli był więc bardzo duży.
Ten sam zespół kontrolujący przeprowadził też kontrolę problemową gospodarki finansowej Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli w Łęcznej. Były tu ustalenia ogólno-organizacyjne, księgowości i sprawozdawczości budżetowej, gospodarka pieniężna i rozrachunki, wydatki bieżące, prawidłowość przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji rzeczowych składników majątkowych.
Skład zespołu kontrolującego był pięcio osobowy i w dniu 20 lipca odbyło się omówienie wyników przeprowadzonej kontroli oraz podpisanie protokołu. Oprócz inspektorów, którzy uczestniczyli w kontroli, na spotkaniu obecny był Pan Mitura – Kierownik ZOSziP i Pani Teresa Golan – Główny Księgowy. Z ramienia Rady Miejskiej obecna byłam ja i Pani Teresa Wnuk – Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej.
Z ramienia Urzędu oczywiście obecny był Pan Burmistrz oraz Pani Skarbnik Renata Brońska, Pan Jerzy Małek i Pani Justyna Wójcik.
W tej chwili wpływają już wnioski i zalecenia pokontrolne, ale chciałam Państwu powiedzieć, że zespół kontrolujący nie miał większych zastrzeżeń do tych wszystkich elementów, które wymieniłam, do tego, co działo się w okresie od 2007 roku. W tej chwili jest już protokół pokontrolny, który otrzymał Pan Mitura. W tym protokole jest chyba jedna drobna rzecz, która wymaga naprawy. Jest to rzecz, gdzie nie muszą być wyciągnięte żadne konsekwencje, nie ma naruszenia jakiejkolwiek dyscypliny finansowej w tym zakresie. Jeśli były jakiekolwiek rzeczy, to były rzeczy drobne, drobne kwoty, bo kontrola zwracała uwagę na 5 zł czy 20 zł, były to takie usterki, jeśli one w ogóle były. Generalnie tych usterek było nie wiele. Jeśli chodzi o zalecenia kontrolne, myślę, że po protokole, który podpisaliśmy w dniu 20 lipca, Urząd i Pan Burmistrz nie otrzyma żadnych zaleceń pokontrolnych, a jeśli będą, to naprawdę nie wiem, czy tam się coś znajdzie. W każdym razie chciałam Państwu przekazać tę informację, kontrola była długa, każdy żył tą kontrolą, wszyscy radni wiedzieli, że taka kontrola jest przeprowadzana. W związku z tym to są wyniki kontroli. Stwierdzam, że protokoły, które były podpisane 20 lipca nie mówiły o jakichkolwiek mankamentach prowadzonej działalności w zakresie tematyki objętej kontrolą. Jeśli taka długa kontrola za tak długi okres nie wykazała jakichkolwiek uchybień. Jeśli zdarzały się uchybienia, można je było naprawić, bo były to uchybienia nie wnoszące niczego ani do całego budżetu, ani do prowadzonej działalności, to były naprawione, ale tych uchybień nawet nie było tyle, aby można się było nad nimi pochylać.
W związku z tym, Panie Burmistrzu, życzymy takiej samej następnej kontroli, jaka była teraz. Ponieważ okres był bardzo długi, więc jest to jakaś tam satysfakcja z tego tytułu i Pani Skarbnik i Pani Justynie jako głównej księgowej życzymy, aby te kontrole były właśnie takie, jaka była ta kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO.