Sesja nr 5

Wyciąg z protokołu V Sesji RM w dniu 23 lutego 2011 r.


(...)

Sebastian Pawlak – radny – Mam kilka pytań do Pana Komendanta Kucharczyka i jedno pytanie do Pana Komendanta Bakiery.

Panie Komendancie, chciałbym dowiedzieć się czegoś na temat budowy Komendy Powiatowej Policji, jak jest z terminami i finansowaniem tej inwestycji?

Pytanie 2 – Chciałbym, aby Pan nam stworzył wirtualną mapę niebezpiecznych miejsc w Łęcznej, bo istotne jest, gdzie jest niebezpiecznie; konkretnie - na Os. Samsonowicza niebezpieczne miejsca są tu i tam. Gdyby było to możliwe, również informacja kiedy i o której godzinie unikać tych miejsc.

Pytanie 3 – dotyczące ustawy o wychowaniu w trzeźwości – jak łęczyńskie restauracje przestrzegają tych przepisów?

Pytanie do Pana Komendanta Bakiery – dotyczące umów na wywóz nieczystości przez właścicieli. Mówił Pan, że sprawdzacie, wiem, że jest z tym chyba nie za dobrze – nie wszyscy właściciele posesji mają takie umowy podpisane. Chciałbym zapytać nie tylko o gminę, ale również o miasto – w mieście również są domy jednorodzinne. Czy tutaj podejmujecie jakieś intensywniejsze działania, bo mieszkańcy spółdzielni mieszkaniowych czasami obserwują, jak przyjeżdża pan pięknym samochodem i wyrzuca sobie worki ze śmieciami. Sam byłem świadkiem czegoś takiego.


Paweł Bakiera – Komendant Straży Miejskiej w Łęcznej – Jeśli chodzi o kontrole – newralgicznym okresem były lata 2007 – 2008, kiedy skontrolowaliśmy praktycznie wszystkie posesje na terenie gminy. W latach 2009-2010 odbywały się doraźne kontrole na podstawie informacji, które uzyskujemy z PGKiM Łęczna Sp. z o.o. Kontrolujemy wtedy osoby, które rozwiązują umowy, rezygnują z nich, bądź nie wnoszą opłat. Chodzi tu o ograniczenia czasowe i aby nie generować dodatkowych czynności. Staramy się kontrolować te posesje, które mogą nie mieć umów, albo co do których wiemy, że nie mają takich umów.


Jacek Kucharczyk – Komendant Powiatowy Policji w Łęcznej – Decyzja o rozpoczęciu budowy Komendy zapadła jesienią 2009r., 15 grudnia odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego i termin zakończenia budowy w planie inwestycyjnym określony był na 2012 rok (listopada bądź październik). Życie przynosi również miłe niespodzianki, nie tylko te niemiłe i dziś z pełną odpowiedzialnością mogę Państwu powiedzieć, że termin oddania budynku do użytku określony został na wrzesień bieżącego roku. Zostało nam więc jeszcze pół roku (7 miesięcy) w starym budynku i myślę, że w m-cu październiku przeniesiemy się do nowej siedziby.

Komendant przedstawił po krótce w formie slajdów poszczególne etapy budowy Komendy. Obecnie zamontowane są okna i wykonywana jest instalacja elektryczna wewnątrz budynku. Termin oddania budynku do użytku jest niezagrożony.

Budynek jest bardzo profesjonalnie zaprojektowany, z odpowiednią liczbą cel dla osób zatrzymanych, ze strzelnicą. Obecnie mamy jedną celę i musimy korzystać z sąsiednich jednostek, co podnosi koszty funkcjonowania. Jest strzelnica i wszystkie inne nowoczesne rozwiązania będą zastosowane w tej Komendzie. Tutaj będą pełnili służbę wszyscy policjanci z całego powiatu. Odchodzimy od posterunków w gminach, pozostanie nam w zarządzie jeszcze trzy obiekty – w Ludwinie, w Milejowie i w Cycowie. W Milejowie jest rozpoczęta procedura wygaszania zarządu skarbu państwa, to samo nastąpi też w m-cu lipcu z budynkami w Cycowie i w Ludwinie. Wszyscy policjanci będą pełnić służbę w Łęcznej. Parking przed budynkiem będzie służył wyłącznie interesantom.

Odnośnie sprzedaży alkoholu w lokalach – do tej pory nie prowadziliśmy takiego działania, natomiast zajęliśmy się sprzedażą alkoholu nieletnim w sklepach i w ubiegłym roku zanotowaliśmy cztery takie przypadki. Obecnie akta postępowania trafiły do sądu z aktem oskarżenia. Czekamy na rozstrzygnięcie w tej sprawie; sprawa jest jasna i czytelna, bo osoba, która sprzedawała nieletnim alkohol przyznała się do tego, więc sądzę, że nasze zarzuty były słuszne. W dalszym ciągu będziemy pracować w tym kierunku, bo spożywanie alkoholu wśród nieletnich jest równie groźne, jak narkomania.

Jeśli chodzi mapę najbardziej niebezpiecznych miejsc – na przestrzeni roku nie ma szczególnych miejsc kumulacji przestępczości. Oczywiście, mamy miejsca zarejestrowane, gdzie dochodzi do zakłóceń porządku publicznego, tam staramy się kierować. Nie jest już tajemnicą, że największa ilość zdarzeń miała miejsce na tzw. deptaku przy ul. S. Pawlak. Wiąże się to z tym, że jest tam wielość różnego rodzaju lokali, które funkcjonują do późnej nocy i z reguły tego typu zachowania mają miejsce podczas powrotów do domów młodzieży, która trochę za dużo wypiła. Mogę Państwa zapewnić, że w bieżącym roku będziemy mieli trochę więcej policjantów na ulicach, będziemy mieli wsparcie funkcjonariuszy z Komendy Wojewódzkiej, szczególnie w weekendy. Będziemy bardziej surowi dla tych, którzy nie szanują porządku publicznego.

(...)

Sebastian Pawlak – radny - Panie Komendancie, jak jest z tym patrolami ze Strażą Miejską? Czy one są prowadzone cały czas, czy w tej chwili są jakieś przerwy?


Jacek Kucharczyk – Komendant Powiatowy Policji - Jak mówił Pan Komendant, trzy razy w tygodniu, bo to zależy od sytuacji kadrowej w danym dniu również ze strony Policji, bo może być taka sytuacja, że nie będziemy mogli oddelegować jednego policjanta do pełnienia służby ze Strażą. W związku z tym, nie z winy Straży wspólny patrol nie dojdzie do skutku. Mamy różne zadania, różne cele i dlatego czasami może tak być, aczkolwiek jestem bardzo zadowolony z tego, co jest do tej pory.


Sebastian Pawlak – radny - Wydaje mi się, że te patrole mają jednak uzasadnienie, bo Pan wyznacza dwie osoby i Pan Komendant i jest to jakby podzielone, więc warto w tym kierunku iść, jeśli oczywiście są takie możliwości osobowe.


Jacek Kucharczyk – Komendant Powiatowy Policji - Jak powiedziałem, jestem zadowolony i na pewno tego nie zarzucimy; mam nadzieję, Panie Komendancie, prawda?

(...)